Pages

Wednesday 11 March 2015

Cara Melakar Pola Baju kurung Tanpa Kekek

Teks: Hamidah Burham

Foto: Simpanan peribadi

Entri 17

Assalamualaikum adik manis..

Hari raya bakal menjelma tidak lama lagi, harga barang pula akan naik berikutan cukai GST. Adakah anda sudah bersedia. Kita bukan bersedia untuk menyambut kegembiraan di hari raya, puasa pun belum. Puasa ganti dah selesai? alhamdulillah kepada anda yang telah melunaskan hutang puasa tu ya. Kepada yang belum ganti puasa boleh la mulakan dari sekarang.hehe

Jika anda ingin mengatur langkah penjimatan dalam menghadapi perbelanjaan hari raya, adalah lebih elok untuk anda bersiap sedia dengan membeli peralatan hari raya secara beransur-ansur. Harga pakaian akan naik, jadi marilah kita ubah cara persediaan hari raya kita tahun ini dengan membuat sendiri pakaian untuk keluarga.

Disini saya ingin berkongsi cara untuk melakar pola baju kurung tanpa kekek yang lebih mudah dan selesa serta ringkas untuk anda jadikan sebagai panduan.

Ini pola yang saya buat untuk saiz 5 tahun.


Cara melukis pola seperti gambar diatas. Setelah melukis pola tersebut, anda perlu menggunting bahagian di setiap cantuman kecuali bahagian kekek yang berbentuk empat segi kecil itu.Gunting terus bahagian pesak dan biarkan kekek bercantum dengan pesak tanpa dipisahkan.

Di bahagian bawah kekek terdapat garis lengkung, gunting mengikut garis lengkung itu ya..

Ok dah siap pola kita.. boleh lah menggunting kain dan jangan lupa tambahkan basi setengah inci di sekeliling pola sebelum memotong kain ya.

Jika anda masih ingin menempah baju kurung, terutamanya baju kurung kanak-kanak, saya amat mengalu-alukan panggilan anda ke talian 0163385790.

Ok salam jumpa lagi..


No comments:

Post a Comment