Pages

Tuesday 17 March 2015

Nasi Segenggam Untuk Diet

Teks: Hamidah Burham
Foto: Simpanan peribadi

Entri #24


Assalmualaikum adik manis..

Macamana diet anda hari ini? suami saya masih meneruskan diet nya dengan makan segenggam nasi sehari sekali.

Kenapa segenggam nasi sahaja? kerana..segenggam nasi bernilai 150kcal. Ia adalah nilai karbohidrat yang mencukupi untuk satu hidangan. Selebihnya adalah protin dan serat daripada lauk pauk dan sayur-sayuran.

Inilah hidangan segenggam nasi yang suami saya ambil setiap hari..

Hari ini hidangan makan tengahri suami saya, kari ikan tanpa santan, sayur tumis kacang panjang dan nasi segenggam.

Alhamdulillah sekarang dah 5 bulan bertahan makan banyak ini, Katanya mula-mula ambil hidangan saiz segenggam ni memang rasa tak kenyang, tapi lepas dah beberapa bulan mengamalkannya, perut rasa cepat kenyang. Mungkin minda telah set untuk tidak makan banyak. Nafsu makan juga menjadi semakin kurang.

Jika anda ingin merendahkan lagi kalori harian, anda bole kurangkan lagi kuantiti segenggam nasi kepada setengah genggam. Jangan tak ambil nasi atau karbo langsung ya...kerana badan perlukan tenaga untuk berdiet. Dan dengan memakan nasi ketika diet, membuatkan anda berdiet dalam tempoh yang lebih lama. Ya la orang Malaysia kena la makan nasi kan..hehe. Perlu juga diingat, anda tidak boleh mengambil nilai kalori kurang daripada 1000kalori setiap hari kerana ia akan merendahkan metabolisme/pembakaran lemak.

Setakat ini berat suami saya masih berada di tahap pengurangan sebanyak 10kg. Masih ada lagi 10kilo untuk dituurnkan huhu. Tidak mengapa..biar lambat asal selamat.

Ok selamat mencuba..

p/s: Jika anda ingin menempah selimut romper atau baju kurung kanak-kanak, hubungi saya 0163385790..tq..

No comments:

Post a Comment