Pages

Monday 23 March 2015

Tips Jahitan Manik Tahan Lama

Teks: Hamidah Burham
Foto: Simpanan peribadi

Entri #29

Assalamualaikum adik manis..

Terima kasih kerana berkunjung ke laman jahitan saya..

Hari ini saya ingin berkongsi tips bagaimana cara nak kuatkan jahitan manik pada pakaian.

Masalah utama yang dihadapi dengan baju yang bermanik ialah  kena basuh tangan. Kalau basuh pakai mesin basuh habislah manik berterabur kan? hihi

Tapi tak semua baju bermanik akan rosak lepas dibasuh. Ada cara macamana kita nak jadikan manik yang dijahit pada baju tahan lebih lama.

Cara yang saya praktikkan untuk hasil jahitan manik yang kuat ialah dengan menggunakan teknik back stitch (jahit belakang). Jahitan manik yang tidak tahan lama dan mudah tertanggal ni biasanya menggunakan jahitan jelujur terus ke hadapan, seperti gambar dibawah.

Jahit jelujur
Jahitan jelujur akan mudah terputus sekiranya salah satu benang tekena benda tajam atau tertarik kuat. Apabila satu benang terputus, maka manik akan tertanggal dan manik yang dibelakangnya juga akan tertanggal kerana antara manik tiada penahan benang.

Teknik jahitan back stitch pula dapat menghasilkan jahitan manik yang kuat dan tidak mudah putus kerana jahitan nya berulang-ulang dari belakang bawa ke hadapan dan seterusnya.

Back stitch
Ok, ini sahaja tutorial jahitan manik kita hari ini.. Ringkas tetapi sangat berguna untuk anda yang ingin menjahit manik sendiri di rumah.

p/s: Saya terima tempahan pakain kanak-kanak dan jahitan manik. Hubungi saya Hamidah 01633385790


No comments:

Post a Comment