Pages

Friday 27 March 2015

Tips Menjaga Kebersihan Alat Solek

Teks : Hamidah Burham
Foto: Simpanan peribadi

Entri #34

Assalamualaikum adik manis..

Pernahkah anda mencuci peralatan solek yang anda guna seharian seperti sponge bedak, berus lipstik, berus pemerah pipi atau berus pembayang mata?


Penjagaan kebersihan peralatan solek perlu dilakukan mengikut tahap kekerapan anda menggunkan peralatan tersebut. Ini kerana alat solek yang bersih akan mengelakkan jangkitan kuman pada kulit dan menimbulkan masalah kulit seperti jerawat atau ruam gatal.

Peralalatan solek yang bersih juga akan memberikan warna asli alat solek yang anda gunakan seperti pembayang mata. Pembayang mata biasanya menggunakan gabungan dua atau 3 warna untuk menghasilkan pembayang yang cantik. Teknik blending yang digunakan akan menjadikan berus bercampur-campur warna, oleh itu dengan membersihkan berus pembayang mata, warna yang akan digunakan untuk sesi solekan seterusnya akan menjadi lebih sempurna.

Jika peralatan solek digunakan oleh lebih dari seorang pengguna seperti kawan-kawan atau pelanggan solekan, penjagaan kebersihan amat penting untuk mengelakkan daripada masalah jangkitan kuman.

Ok jom kita lihat macamana saya cuci peralatan solek saya..

Mencuci peralatan solekan

Ha...macam ni lah cara saya mencuci peralatan solek saya. Caranya cuma rendam berus solekan dan sponge ke dalam air dan shampoo rambut yang biasa kita gunakan. JANGAN pakai sabun basuh pula ya. Nanti keras kedegang bulu berus tu hihi.

Biasanya saya rendam dalam setengah jam sambil gosok-gosok manja dengan tangan supaya berus itu lurus dan tidak berserabut lepas cuci. .

Selepas kotoran tertanggal dari berus, lap berus dengankain bersih dan biarkan kering di bawah kipas. Jangan letak di tempat panas pula ya, nanti rosak bulu berus tu.

Ok selamat mencuba.

p/s: Saya menerima tempahan solekan untuk majlis prkahwinan atau dinner di sekitar Bandayara Kuching, Sarawak. Hubungi saya 0163385790

No comments:

Post a Comment